Zauwazyłem że mam trochę mało płynu chłodniczego. jest wlany G12+, czy mogę do niego dolać trochę borygo? do optymalnego stanu na zbiorniczku brakuje mi ok 1 cm...
Z tego co mówił mi znajomy mechanik, obecnie wszystkie płyny chłodnicze nadają się do mieszania. Byle by były do chłodnic alu. niech to ktoś ewentualnie jeszcze potwierdzi A kolor też nie jest istotny. Ja tak zrobiłem w poprzednim autku i nic się nie działo. W Octavii też trochę zmieszałem bo mi brakoało i tez wszystko jest ok
Opel Vectra 1.6 16V --> Skoda Octavia I 1.9 TDI ALH+ --> Skoda Octavia I 1.9 TDI ASZ+ --> Ford Mondeo ST220 3.0V6 --> Skoda Octavia II 2.0 TDI BKD -->Vectra C OPC 2.8T -->Mitsubishi Lancer X 2.0DI-D --> Skoda Octavia 2 FL -->Renault Laguna III GT 2.0dci-->obecnie Toyota Auris IIFL Hybrid i Ford Focus MK3
Maru 123, G-12 odpowiada normie VW TL 774/D Grupa G-12.Ciecz ta nie jest mieszalna z innymi cieczami chłodzącymi.Odżałuj 20 zł.za 1l G-12,zrób odpowiednie stężenie z wodą demineralizowaną jeśli nie chcesz mieć problemów.
płyn można mieszać tylko wtedy kiedy mają te same składy tzn sa na bazie GLIKOLU ETYLENOWEGO karta charakterystyki g12 :
SKŁAD I INFORMACJA O SKŁADNIKACH
Produkt zawiera inhibitor korozji, rozpuszczalnik i dodatki.
Składniki niebezpieczne zawarte w produkcie:
Glikol etylenowy:
Zawartosc:80,00-100,00%
Nr CAS:107-21-1
Nr WE:203-473-3
Nr indeksowy:603-027-00-1
Klasyfikacja:Xn; R22
Sól sodowa kwasu 2-etyloheksanowego:
Zawartosc:1,00-3,00%
Nr CAS:19766-89-3
Nr WE:243-283-8
Nr indeksowy:-
Klasyfikacja:Repro. Kat. 3; R63
Repro. Kat. 3; R63
Pełne brzmienie zwrotów R oraz opis symboli wskazujacych kategorie niebezpieczenstwa, które
zamieszczono w punkcie 2 i 3 karty charakterystyki - patrz pkt 16.
teraz tylko porównać z tym co masz i wszystko jasne 8)
ET 13.064 1/4 mili 2009 Octavia Rs I
ET 13.576 ---->13.3xx---->13.006 1/4 mili Golf I TFSI bY GTO
Nie radzę mieszać płynów z G12. Ja dałem ojcu jakieś 0,5l G12 które wlał do swojego auta i po około miesiącu ciecz chłodnicza przybrała konsystencję TOWOTu..
Widze, że koniecznie chcesz dolewać :szeroki_usmiech No to latem bedzie wątek - jak usunąć nadmiar czieczy :diabelski_usmiech
Przerabiałem to u siebie w zeszłym roku. W tym już nie dolewam :wink:
bo te alarmy o braku płynu spowodowane są głupieniem czujnika i nie należy się tym przejmować, jakkolwiek ja dolewam bo mnie to wkurza, zrobi się cieplej to odciągnę.
saport techniczny baj DGW
była BKD+DSG '05 120kkm
była BXE '08 190kkm
no i nie ma :-)
Rozszerzalność cieplna cieczy. Jeśli masz o 1 cm mniej od stanu normalnego (czytaj - takiego jak miałeś latem) to zostaw. Latem stan wróci do tego sprzed zimy.
Jeśli płynu Ci ubywa to napraw nieszczelności itp.
Poza tym większa ilość płynu ma większą pojemność cieplną i silnik dłużej się nagrzewa - zwłaszcza diesel. Ale ten argument możesz pominąć bo różnica jest niewielka :P
Ewentualnia jak brakuje ten 1 cm w zbiorniczku to dolej wody destylowanej. Szklanka wody czy dwie nie wpłyną negatywnie na zdolności ochrony przed zamarzaniem a zbiegiem czasu część wody i tak wyparowuje. Dolej do wymaganego minimum a latem i tak ciecz się rozszerzy i bedzie jej więcej
Komentarz